När älskar jag?

Jag har funderat på några saker, eller ja, många saker för att vara korrekt. Och EN grej som jag funderat på är kärlek. Eller rättare sagt "ÄLSKA"

När älskar man någon eller något?
Vad är det som avgör om jag gillar eller älskar någon eller något?

När jag var liten så spelade jag hockey, tyckte jag om att spela hockey då, eller älskade jag att spela hockey?
Vad är egentligen skillnaden?
Älska är ett mycket starkare ord, men när kan/får man använda det?

Och säg nu att jag älskade att spela hockey, lever man för hockeyn då?
Jag kan säga att jag just nu tycker om att spela hockey!
Men jag vill väl inte påstå att jag ÄLSKAR att spela hockey.
Och om jag nu har älskat att spela hockey, NÄR och vad hände när jag slutade att äslka det til latt istället gå tillbaka till att "tycker om att spela hockey"

Nu tog jag hockey till ett första exempel, men det gäller ju allt!
Jag ÄLSKAR min hund tintin, men vad är det som gör att jag älskar honom istället för att jag bara tycker om honom? Gör jag allt för honom när jag älskar honom och tycker jag bara o matt gosa med honom när jag gillar honom?

Flick/pojkvänner, när börjar man älska dom?
Det börjar väl att man visar intresse och blir alltså intresserad. Sen börjar man gilla den personen, när går man över från att ha gillat henne till att älska henne?
Och om man nu älskar den personen, kan man "sluta" att älska den personen då? eller har man bara trott att man älskar den och istället bara har "tyckt om" den fast man har trott att man har älskat den.

Eller kan man älska och sedan sluta att älska?
Jag kan itne säga att jag älskat en flickvän någon gång så jag vet inte. Har alltså inte slutat älskat någon heller.
Men om jag återgår till Tintin och dom tidigare hundar vi haft, dom har jag ÄLSKAT och aldrig slutat älskat och kommer aldrig sluta älska dom heller. Det är ett jag är säker på! så är det bara.

Om jag nu börjar ÄLSKA en tjej, vet jag att det kommer vara så med henne då också precis so mmed hundarna. Eller är det helt annat, sport/partner/husdjur

Älskar man dom på olika sätt?

Och jag kan säga att jag älskar min familj, (faktiskt trots att jag inte tycker som ni hela tiden) och den har jag alltid älskat, är det något man bara SKA älska, eller hur fungerar det, om jag hade varit barn till några andra, hade jag älskat dom lika mycket som jag älskar mina föräldrar? eller hade jag bara tyckt om dom?

vännerna då!
tycker man om vännerna eller älskar man vännerna?
vad betyder ordet ÄLSKA?

Slog precis upp det, verkar betyda en massa olika saker, eller vara ett samlingsnamn kanske man kan säga.
älska sina medmänniskor
älskar att stå i duschen
älskar den clownen

ja alltså det finns en massa jävla, men NÄR ÄLSKAR MAN NÅGON/NÅGOT OCH HUR VET MAN att man älskar någon/något?

Är detta något man inte ska fundera över utan det bara känner man av?

Aja, nog med frågor för denna stund.

Puss på dig Jessica

ps. tycker jag om dig eller älskar jag dig? ds.
vad är det som avgör att jag gör det ena och inte det andra?

Kommentarer
Postat av: Jessie

Men sötunge... ja... altså jag har inga kommentarer på det där...
Men jag hoppas att du e medveten om hur underbar du e egentligen...
Puss å kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback